A válság hatása az édességpiacon is jelentkezik, amit tetézett a népegészségügyi termékadó – hangzott el a Kossuth Rádió Krónika című műsorában. A desszertek iránti kereslet például a válság kitörése óta egyötödével csökkent, az új adóforma érezhető drágulást, 10-20 százalékos áremelkedést jelent.
Keserű szájízzel vette tudomásul a Magyar Édességgyártók Szövetsége a népegészségügyi termékadót – hangzott el a műsorban. Azt még nem tudják megjósolni, hogy az idei karácsonyi szezonra milyen hatással lesz az áremelkedés és a válság együttesen. Tavaly stabil maradt a kereslet, ráadásul a fogyasztók egyre inkább a minőséget keresik – mondta Sánta Sándor, a szövetség elnöke. A hungarikumnak számító szaloncukorra évente majdnem ötmilliárd forintot költünk. Nagyjából 4 ezer tonnát aggatunk a karácsonyfákra, és a gyerekek csizmája változatlanul tele van a csokimikulással minden szezonban. Utóbbi tavaly több mint 1,3 milliárd forintot tett ki.
Pintér Erika, a Trend International Piackutató Kft. vezetője szerint finoman bár, de az előzetes felmérések is mutatják a kedvezőtlen változást. Minden negyedik elkötelezett fogyasztó, és minden második átlagfogyasztó kevesebbet szándékozik vásárolni idén, ugyanakkor még az árakra érzékenyebb vásárlók is – ha csak lehet – a minőséget keresik.
AGROMONITOR