Címlap

Bejelentkezés


Fruit Logistica: csak az extra jó minőségű áru adható el

Rovat(ok):

A magyar zöldség és gyümölcs ma már állja az egyre élesebb verseny a világ legjelentősebb zöldség-gyümölcstermelő országaiból származó termékekkel - mondta Máhr András, a Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium szakállamtitkára Fruit Logisticán, a világ legjelentősebb tematikus szakvásárán.

Emlékeztetett arra, hogy a magyar zöldség-gyümölcs ágazat számára nagyon fontos a Fruit Logistica, mivel a magyar zöldség és gyümölcskivitel igen jelentős része Németországban talál vevőre. A világ legtöbb nagy zöldség-gyümölcs termelő országa kiemelten kezeli a német piacot, mivel alacsony a német önellátás mértéke, ugyanakkor magas fogyasztók minőségi elvárása.

Máhr András úgy ítélte meg - a kiállítás magyar standjain látottakat értékelve -, hogy Magyarország megtalálta a helyét ezen a piacon. Az ország termékei már az uniós csatlakozás előtt is jelen voltak a német piacon, az EU-csatlakozást követően pedig további piaci lehetőségek nyíltak a magyar vállalkozások előtt.

Abban, hogy az extra jó áruminőség a német és a világpiacon való versenyképes jelenlét alapfeltétele, a szakállamtitkártól a szalmai szervezet vezetőin át a termelőkig bezárólag, minden a Fruit Logisticán jelen lévő magyar szakember egyetértett.

Szabó József, a Magyar Zöldség-gyümölcs Szakmaközi Szervezet és Terméktanács (FruitVeB) elnöke azt emelte ki, hogy a berlini zöldség-gyümölcs szakvásár az információgyűjtést és kapcsolatteremtést szolgálja elsősorban, mivel egy-egy üzletkötés hosszabb folyamat eredménye. Aláhúzta azonban, hogy a szükséges információk nélkül az üzletek sem jöhetnek létre.

Ledó Ferenc, a Délkertész TÉSZ (termelői értékesítő szervezet) elnöke pedig arról beszélt, hogy a globális gazdasági válság és ennek magyarországi hatásai jelentősen érezhetők a zöldség- és gyümölcságazatban is. Úgy vélte: ez év második felétől lendülhet fel ismét némileg a piaci kereslet. Megerősítette, hogy a válság hatásait csak akkor lehet tompítani, ha a piaci elvárásokhoz minden szempontból alkalmazkodnak a cégek.

Ezt a Délkertész TÉSZ saját példájával illusztrálta. A dél-alföldi TÉSZ ugyanis a múlt évben 5 százalékkal, azaz mintegy 250 millió forinttal növelte árbevételét a kedvezőtlen gazdasági hatások ellenére is. Így elérte az 5 milliárd forintos árbevételt. Ezt elsősorban a jobb piaci munkának köszönhette, például a jelentősebb arányú egyedi csomagolásnak, visszaszorítva az ömlesztett tömegtermékek arányát. Az idén a TÉSZ több új tag felvételének köszönhetően mintegy 2-5 százalékos árbevétel-növekedéssel számol. Ezt azonban Ledó Ferenc szerint csak a második félévben lehet majd realizálni.

Vannak a kiállításon olyan magyar bejegyzésű, ám külföldi tulajdonban lévő cégek is, amelyek a gazdasági visszaesés ellenére már tavaly is dinamikusan fejlődtek, és az idén is jelentős árbevétel-gyarapodással számolnak.

A Fruit Logistica fontosságát jelzi a magyar cégek számára, hogy a részvételi díj felét tette ki a támogatás, a fennmaradó hányadot pedig a vállalkozások maguk finanszírozták. A vásáron való magyar megjelenést az Agrármarketing Centrum támogatásával szakmailag a FruitVeB szervezte meg.


AGROTREND