Címlap

Bejelentkezés


Japánban terem a magyar paprika

Rovat(ok):

PAPRIKA

Magyaroktól lesi el a paprikatermesztés és -feldolgozás fortélyait két japán mezőgazdász. A program hazai koordinátora szerint a PR-szempontból is hasznos együttműködés új exportlehetőségeket nyithat hazánk előtt.

Yuza város mezőgazdászai tíz éve kezdtek érdeklődni a magyar paprika termesztése iránt. Először a hazánkból származó magokból próbáltak otthon hungarikumot nevelgetni, majd szakembereiket küldték ide, a magyar paprika "titkainak" felkutatására. "Szolnok és testvérvárosa, az észak-kelet japáni Yuza huszonhét éve ápol baráti kapcsolatokat. Néhány vállalkozó szellemű, paprika-kedvelő barátunk egy évtizede vitte ki az első magokat Magyarországról" - vázolja a mára rendszeressé vált tanulmányutak előzményeit Sípos László, programok koordinátora. A kezdeményezés az elmúlt négy-öt évben futott föl, Yuza és környéke mostanra Japán legnagyobb paprikatermelő vidékévé nőtte ki magát. Bár egyelőre főleg a holland, harang alakú növényt termesztik, jelen van, és lassan a piacra is beszivárog a magyar paprika.

Lassan a magyar paprika is beszivárog a japán piacra

Sípos szerint az együttműködés elsősorban PR-szempontból hasznos, emellett más japán üzletemberek figyelmét is Magyarországra irányíthatja. "Yuzában nagyon sok szakember megfordul. Ott pedig elsősorban Magyarországot ajánlják tanulásra alkalmas helyként" - mondja Sípos. Szerinte így olyan emberek is eljuthatnak hazánkba, akik a paprika mellett más magyar termékek, együttműködési lehetőségek iránt is érdeklődnek.

Feléledhet a paprikaexportunk?

Bár a lehető legolcsóbban előállítható élelmiszerek világszerte hódítanak, egyre erősödik az a fogyasztói réteg is, amely nem bízik az ismeretlen helyről érkező, átcímkézett termékekben. "Japánban is egyre izmosodik a helyi, jó minőségű, ellenőrizhető és megbízható termékeket keresők csoportja. Ebből a szempontból tehát a kuriózumnak számító, magyar kooperációval létrehozott, helyben termesztett paprikának is van létjogosultsága" - mondta a japán paprikatermelők értékesítési lehetőségeit firtató kérdésünkre a szakértő. Szerinte még arra is van esély, hogy a magyarországi paprikatermés egy része japán piacra kerüljön. "Minden egyes új élelmiszeripari termék magán hordozza a származási hely imázsát, kultúrkörnyezetét, gasztronómiáját. A japán-magyar együttműködéssel létrehozott termék tehát a magyar paprika hírnevét is erősíti, ami talán a speciális fűszerpaprikák, porpaprikák, paprikakészítmények Japánba irányuló exportjának kialakulásához is elvezethet" - fogalmazott Sípos.

Paprikánk hírneve is nőhet Japánban

Berta Zoltán, az ökoszárítmányokat, fűszerkeverékeket, konzerveket gyártó Bio-Drog-Berta Kft. ügyvezetője nem ilyen bizakodó. Édesapja volt az első, aki paprikát exportált Japánba, ám az ottani cégek már tizenöt-húsz éve nem vevők a magyar termékre. Az ügyvezető szerint az is kérdéses, hogy - az egész világot elárasztó olcsó kínaipaprika-dömping mellett - mire jutnak majd a japánok a paprikatermesztéssel. "A hazai paprikát már Magyarországon sem lehet eladni. A kínai import 2009-ben közel ezer tonna volt; ennek jelentős részét az élelmiszeripar használta fel" - illusztrálja a helyzetet Berta, aki szerint már rég nincs esély a magyar paprika piaci pozíciójának visszaszerzésére.

Erre figyel Japán

A városháza és a helyi termelőszövetkezet négy éve küld agrárszakembereket Magyarországra. Idén két hölgy - egy termelőszövetkezeti munkatárs és egy helyi paprikatermelő - érkezett Szolnokra. A vendégek egyhetes tanulmányútjuk során Kecskemétre, Kecelre, Fajszra és Budapestre is ellátogatnak, megtekintve a paprikatermesztés- és feldolgozás, valamint az árusítás itthoni módszereit. Tegnap a hazánkban alkalmazott üvegházi technológiával, a termálvizes fűtési rendszerekkel és a növények fejlődését gyorsító szén-dioxidos technológiával ismerkedtek meg. Holnaptól a palántázást és a termesztés teljes spektrumát tanulmányozzák. A vendégek egy keceli kertészeti szakiskolába is ellátogatnak, majd a fajszi Bio Berta Kft.-nél ismerkednek a bio szárítmányok, őrlemények, sűrített ételek és konzervek készítésével. Ezt követően boltokban és piacokon veszik górcső alá az árusítás módszereit a külhoni szakemberek. A technológiai és kereskedelmi tanulmányok mellett gasztronómiai "képzésre" is sor kerül. A vendégek a paprikás ételek elkészítését is megpróbálják elsajátítani, hiszen ezek népszerűsítése jelentősen növelhetné a termék iránti igényt.



AGROLINE