Az élelmiszerek bolti forgalma értékben 1, mennyiségben 3 százalékkal csökkent 2009 áprilisa és 2010. márciusa között az előző év hasonló időszakához viszonyítva, a Nielsen piackutató vállalat által mért 90 termékcsoport esetében.
Az MTI-hez eljuttatott összegzés szerint értékét tekintve kiemelkedően emelkedett az energia- és sportital, valamint a tea kiskereskedelmi forgalma. Mennyiségben többek között a sajt, az ásványvíz, a tejföl és az étolaj eladása nőtt az előző évhez képest.
Értékben a legnagyobb forgalmú élelmiszerek közül a margarin és a táblás csokoládé forgalma 4-4 százalékkal, a teáé 10 százalékkal, a fűszereké 8, az energia- és sportitaloké 16 százalékkal nőtt. Az energia- és sportital éves piacának mérete meghaladja a 12 milliárd forintot.
A közlemény szerint a boltokban 16 százalékkal többet adtak el sajtból, 5 százalékkal többet ásványvízből, 4 százalékkal többet tejfölből, valamint 6-6 százalékkal többet étolajból, illetve túróból. Kiemelkedően nőtt a bolti forgalom energia- és sportitalból, mennyiségben 23 százalékkal.
A Nielsen szerint a sajtok esetében a vásárlók egy része olcsóbb termékre váltott: amíg ugyanis 16 százalékkal több sajtot adtak el a boltokban az egyik évről a másikra, addig értékben csak 3 százalékos növekedés történt.
Az élelmiszerek beszerzési helyei tovább koncentrálódtak. Értékben főleg a szupermarketet és diszkontot magában foglaló 401-2.500 négyzetméteres bolttípus piaci részesedése nőtt, 32-ről 33 százalékra. A szakértők szerint az 1 százalékpontot ezek a boltok hagyományosan, a legkisebb, 50 négyzetméteres vagy az alatti üzletektől vették el.
A hipermarket piaci részesedése stabilan 31 százalék.Változatlan maradt a 201-400, és a hagyományos 51-200 négyzetméteres üzletek 9, illetve 18 százalékos mutatója - áll a Nielsen közleményében.
GAZDAKÖR