Címlap

Bejelentkezés


Kereskedők a termékdíj elszámolás megváltoztatását kérik

Rovat(ok):

TERMÉKDÍJ

A kereskedők a műanyag csomagoló anyagok után fizetendő termékdíj elszámolásának megváltoztatását kérik - közölte az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ).

Közleményük szerint a kereskedők azt követelik, hogy az eladótéri csomagolást szolgáló műanyag zacskók esetében állítsák vissza a korábbi súlyalapú termékdíj elszámolási rendet a jelenleg érvényben lévő darabonkéntival szemben. Követelik továbbá, hogy a műanyag bevásárlótáska, reklámszatyor esetében vegyék figyelembe a környezetkímélő megoldást, ha lebomló szatyrot adnak, akkor kapjanak mentességet.

Az Országos Kereskedelmi Szövetség emlékeztet arra, hogy a környezetvédelmi termékdíj szabályok 2009. január 1-től bevezetett módosításait előkészítő vitákban minden alkalommal kifejtették, hogy a termékdíj új elszámolási rendje bonyolult, a gyakorlatban teljesíthetetlen, ráadásul a környezetvédelmi célkitűzések teljesítésével szemben elsősorban a költségvetés bevételeit gyarapítja.

Az OKSZ becslése szerint a műanyag zacskók környezetvédelmi termékdíjának többlete egy-egy üzletláncnál több száz milliós nagyságrendű kiadást jelent ebben az évben, a kisvállalkozások költségterhelése is jelentős. A kereskedelemben összesen legalább 10 milliárd forinttal több költségvetési termékdíj befizetés várható a műanyag zacskók új elszámolása miatt, az italféleségek esetében további 5-10 milliárd forint. Összesen 15-20 milliárd forinttal sarcolja meg az élelmiszergazdaságot a környezetvédelmi termékdíj új rendje.

A szövetség közleményében utal arra, hogy az élelmiszer-kereskedelemben nem alkalmazható szélesebb körben papírzacskó, mert nem minden áru csomagolható bele, a kimért élelmiszereknél kötelező élelmiszerbiztonsági előírás a műanyag csomagolás.

Az Országos Kereskedelmi Szövetség közleménye

ZACSKÓBA DUGTA A FEJÉT A KORMÁNY?
Az Alkotmánybíróság és Brüsszel után a vásárlók elé viszik a kereskedők a termékdíjas zacskóügyet

Az Országos Kereskedelmi Szövetség a környezetvédelmi termékdíj szabályok (az 1995. évi LVI. számú törvény, valamint az 53/2003. számú kormányrendelet) 2009. január 1-től bevezetett módosításait előkészítő vitákban minden alkalommal kifejtette, hogy az italféleségek, továbbá a műanyag bevásárló-reklám táska, valamint a műanyagzacskók termékdíj elszámolási rendje bonyolult, a gyakorlatban teljesíthetetlen, ráadásul a környezetvédelmi célkitűzések teljesítésével szemben elsősorban a költségvetés bevételeit gyarapítja. Sajnos, a döntéshozók ezeket az érveket nem vették figyelembe.

Már 2009. első hónapjában kiderült, a legsúlyosabb gondot jelenleg az jelenti, hogy az új szabályok szerint a műanyag bevásárló-reklám táska kategóriába beemelték az eladási helyeken található, csomagolási célú műanyag tasakokat, zacskókat (mivel a bevezetett vámtarifa szám a korábbinál sokkal szélesebb kört ölel fel). Ezek használata azonban elkerülhetetlen, mivel a fogyasztóvédelmi, valamint az élelmiszerbiztonsági előírások alapján a kereskedő köteles gondoskodni a termékek csomagolásáról, a szükséges csomagolóanyagról, ami egyes esetekben higiéniai előírások alapján eleve nem is lehet más, csak műanyag zacskó. Ebben az esetben a kereskedő, mivel az üzlet a csomagolás helyszíne, a teljes kereskedelmi termékdíj megfizetésére köteles (a termékdíj „az egyszerűség kedvéért” három részből áll: H+E1+E2). Jelenleg az 5,30 forint kereskedelmi díjrészt („az egyszerűség kedvéért” E1+E2) minden esetben meg kell fizetni, de ha nem tud a kereskedő teljes mentességet elszámolni, akkor 8,30 forintot. (A 2009. előtti, korábbi szabályozás szerint az eladótéri csomagoláshoz szükséges műanyag zacskók nem tartoztak a darab alapú elszámolásba, így a termékdíj töredéke volt a jelenleginek.)

Az élelmiszer kereskedelemben a következők miatt nem alkalmazható szélesebb körben papírzacskó:

- egy sor árucikk papírba egyszerűen nem csomagolható bele (például zöldség, gyümölcs, savanyúság), a zacskó átnedvesedik, kiszakad,
- a kimért élelmiszereknél, például tejtermékeknél, húskészítményeknél kötelező élelmiszerbiztonsági előírás a műanyag csomagolás (fedés), például darált hús, felvágott, túró,
- egy kisebb papírzacskó ára kb 1,50 ft/db, a hasonló méretű műanyag zacskóé kb 0,50 ft/db, ami legalább háromszoros árkülönbség,
- a papírzacskó teherbíró képessége és rugalmassága sokkal kisebb, így az árkülönbség a gyakorlatban még nagyobb (egy műanyag zacskónyi áru sok esetben csak két, vagy három papírzacskóba fér bele, a szakadt, lyukas, fedetlen csomagolást pedig büntetik a fogyasztóvédelmi és az élelmiszerbiztonsági ellenőrzések során),
- a pénztáros nem tudja ellenőrizni ránézéssel, mi van benne (gyakori lopási módszer a takarás, így a pénztárosnak minden esetben meg kell győződnie arról, mit helyez el a csomagolásban a vásárló).

A műanyag zacskók környezetvédelmi termékdíjának többlete egy-egy üzletláncnál több száz milliós nagyságrendű kiadást jelent ebben az évben, a kisvállalkozások költségterhelése is jelentős. A kereskedelemben összesen legalább 10 milliárd forinttal több költségvetési termékdíj befizetés várható a műanyag zacskók új elszámolása miatt, az italféleségek esetében további 5-10 milliárd forint. Összesen 15-20 milliárd forinttal sarcolja meg az élelmiszergazdaságot a környezetvédelmi termékdíj új rendje.

A kereskedők a következőket követelik:

- az eladótéri csomagolást szolgáló műanyag zacskók esetében ezek termékdíj elszámolásában állítsák vissza a korábbi, a súlyalapú rendet,
- a műanyag bevásárlótáska, reklámszatyor esetében a korábbi gyakorlattal szemben nincs mentesség a lebomló csomagolóeszköz használata után, a termékdíj elszámolás új rendje független a környezetkímélő megoldás használatától, ezért vissza kell állítani a lebomló szatyrok utáni mentességet, különben nem lesz érdekelt a kereskedő ennek használatában (ez az intézkedés is jelentős, milliárdos nagyságrendű többletet jelent a termékdíj elszámolásban).

A kereskedők megfontolják, hogy a 4-5 millió példányban megjelenő reklámújságjaikban tájékoztatják a vásárlókat a termékdíjas termékek áremelésének okairól.


GREENFO