A középtávú borstratégia egyik alappillére a magyar borok külföldi eladásának ösztönzése, növelése - mondta Nemes Richárd, a Magyar Bormarketing Kht. ügyvezetője szerdán Budapesten háttérbeszélgetésen.
A magyar bormarketing stratégiát a múlt hónapban fogadta el mintegy tucatnyi szakmai szervezet. A stratégia három fő pillére a belföldi értékesítés növelése, a régiós termékek ismertebbé tétele, valamint a magyar borok külföldi eladásának segítése.
A bormarketing finanszírozására összesen mintegy 700-750 millió forint áll a közhasznú társaság rendelkezésére évente. Ebből az összegből mintegy 30 százalékos arányban lehet a magyar borok külföldi eladását marketing eszközökkel támogatni.
Nemes Richárd közölte: a magyar borból mintegy 700 ezer hektoliter körüli mennyiséget visznek ki az országból. Jelentős eredménynek mondta, hogy az utóbbi évek eladásösztönző akciói következtében a magyar bor literjéért most már a külföldi vevők egy euró körüli árat fizetnek literenként, noha korábban ez az összeg csak 0,7 eurót tett ki.
Annak érdekében, hogy a magyar borok minél nagyobb mennyiségben legyenek eladhatók külföldön célzott piaci tevékenységet folytat a kht., meghatározza azokat a célországokat, ahol a magyar bort leginkább értékesíteni szeretnék. Ide sorolta Angliát, Svédországot és Hollandiát, de a tervek közt szerepel a lengyelországi és a csehországi értékesítés növelése is.
Az Európán kívüli országokba is több magyar bort lehetne eladni a szakember szerint, és sikeres példaként említette a hongkongi értékesítés növelését. Megemlítette, hogy az USA és Oroszország piacán is szeretnék növelni a magyar bor mennyiségét.
A siker érdekében a Magyar Bormarketing kht. együttműködik az ITD Hungary-val - mondta a háttérbeszélgetésen Rétfalvi György, a társaság vezérigazgatója.
A vezérigazgató szerint az ITDH a magyar borok eladását kiterjedt külgazdasági kapcsolataik révén tudja támogatni, mivel 55 országban 120 magyar külgazdasági szakember segíti a magyar áruk eladását. Megjegyezte ugyanakkor, hogy a bormarketing akciók anyagi támogatására nincs elkülönített keret az ITD Hungary-nál.
Hozzátette, hogy a múlt évben is mintegy 20 millió forintot "csíptek le" különböző más területek költségvetéséből e célra. Az idén uniós pénzek felhasználásával ezt a forrást meg kívánják duplázni.
Heimann Zoltán, szekszárdi borász arról beszélt, hogy nagy szükség van a magyar bor külföldi promóciós támogatására. Magyarország ugyanis csupán a világ borelőállításának mindössze 1 százalékát adja. Így a magyar borászoknak igen jól jön a marketingtámogatás.
A háttérbeszélgetés résztvevői arra a kérdésre, hogy miként hat a jelenlegi gazdasági válság a magyar borászatra, még pontos választ nem tudtak adni. Azt azonban megemlítették, hogy az import a gyenge forint miatt mintegy 30 százalékkal visszaesett.
A hivatalos magyar borimport egyes szakértők szerint jelenleg több mint 200 ezer hektoliterre tehető, ám más szakemberek úgy vélik, ez elérheti akár a 400 ezer hektolitert is. Magyarországon évente mintegy 3,5 millió hektoliter bor kerül általában a pincékbe.
AGROTREND