A vásárlók keresik a hazai terméket. Júliustól a bevásárlóközpontok polcain is többségben lesznek a magyar áruk. A zöldség- és gyümölcstermelők üdvözlik a döntést.
Ahogy egyre inkább elharapódzik a gazdasági válság, egyre több emberben fogalmazódik meg, ha hazai terméket vásárol, talán munkahelyeket ment meg vele. A GfK Hungária felmérése szerint, a megkérdezettek 68 százaléka számára fontos, hogy az áru magyar eredetű legyen. Pár éve ez az arány 52 százalék volt. A Vásárolj magyar árut! felhívás, amely egyre több fórumon hangzik el, tehát nem üres jelszó.
A bátaszéki Németh Lívia két gyermeke már iskolás, így ő is visszament dolgozni. Szerencsésnek mondja magát, mert keresnek a férjével együtt annyit, hogy egészségesen étkezhessen a család. Ha vásárol, mindig a magyar áruk közül választ, legyen az tejtermék, zöldség, gyümölcs vagy felvágott. Sajnos ezek gyakran drágábbak a nagyáruházakban kínál akciósoknál, de inkább fizet értük pár forinttal többet, mint a tengeren túlról érkező, vegyszerekkel érlelt szezonális gyümölcsökért, a bizonytalan eredetű húsokért, a gyümölcsöt nem látott ízesített italokért, vagy a tejporból és nem tejből készített joghurtokért. Ismerősei körében is egyre többen vannak, akik így gondolkodnak, mondta Németh Lívia.
Magyar hetek
Egyre több üzletlánc népszerűsíti magát azzal, hogy magyar hetet tart. Tavaly hét ilyen alkalmat rendeztek a fővárosban. A tapasztalatok azt mutatták, hogy más nemzetek heteihez képest is nagyobb volt a vásárlók érdeklődése. Különösen népszerű volt a sertéshúsvásár, valamint a magyar primőrtermékek kínálata, de olyan "retro" cikkeket is örömmel vásároltak a fogyasztók, mint például a Bűvös Kocka.
Jó hír vásárlóknak, kereskedőknek, feldolgozóknak, termelőknek egyaránt, hogy a nagy áruházláncok polcain július 1-től 80 százalékban magyar élelmiszert talál a fogyasztó, miután az etikai kódexet végre aláírták az érintettek. Gráf József, az agrártárca vezetője elmondta, a céljuk az, hogy a magyar fogyasztókat egészséges hazai élelmiszerrel lássák el, és ezt az unió sem tiltja.
Az ár is fontos
Természetesen az ár sem mellékes. A GfK Hungária felmérésére megerősíti, a vásárlók 56 százaléka odafigyel a pénztárnál arra, hogy az árak ugyanazok-e, mint ami a polcon ki van írva. Negyven százalékuk mérlegeli, hogy az adott termék melyik üzletben olcsóbb, illetve a vásárlók 92 százalékának fontos, hogy az élelmiszer megérje az árát. A minőség és az ár mellett fontos szerep jut az akcióknak is. A megkérdezettek 12 százaléka mindig, 21 százaléka pedig gyakran törekszik arra, hogy vásárlás előtt tájékozódjon a kedvezményekről.
A legjobban a zöldség,- gyümölcstermelők járnak
Az etikai kódex előírásaival a szakemberek szerint legjobban a hazai zöldség és gyümölcstermelők járnak. Elsőként a dinnyetermelők vizsgázhatnak a nagyáruházakban, hiszen várhatóan július elején - mire az etikai kódex életbelép - már kapható lesz a hazai zamatos dinnye. Lipták László, a meggyesegyházi szövetkezet vezetője szerint, ha betartják az áruházláncok a kódexben leírtakat, akkor elkerülhető lesz a tavalyihoz hasonló helyzet, amikor pár forintért sem vették át tőlük az árut. Legyünk optimisták, mondta a szövetkezet elnöke, idén kiszámítható piacban reménykednek.
AGROLAND