Elhagyják-e az európai fogyasztók a bio élelmiszereket a nehéz időkben? Erre keres választ a Nielsen piackutató vállalat nemzetközi tanulmánya.
A Nielsen tizenhárom kategóriában, tizennyolc országban, köztük Magyarországon 24 ezer vásárló megkérdezésével végzett kutatást a bio élelmiszerekkel kapcsolatos fogyasztási szokásokról, melyet a Világgazdaság tett közzé.
Eszerint a négy nagy, leggyakrabban vásárolt kategória: a friss bio zöldség és gyümölcs, a tejterméket, a baromfit és tojást, és a friss húst, amelyeket összesen a válaszadók 63-23 százaléka vett a megkérdezés előtti négy hét folyamán a különböző országokban.
Hasonló a helyzet Magyarországon. Nálunk is legkedveltebb bio élelmiszerek közé tartozik a gyümölcs, zöldség, tojás, hús és tejtermék. Amíg azonban a vizsgált országokban átlagosan a fogyasztók közel kétharmada vásárolja kisebb-nagyobb rendszerességgel az említett termékcsoportok bio változatát, addig nálunk 53-54 százalék.
A bio termékek különböző kategóriái iránt mindenütt igen eltérő kereslet mutatkozik a fogyasztók oldalán. Például a bio csokoládé és égetett szeszes ital egyelőre nem vonzza a fogyasztókat. Egyrészt azért, mert itt erősek a gyártói márkák. Másrészt az íz nagyon fontos a termékválasztásnál.
A bébi ételek és babaápolási szerek a bio terméklista sereghajtói. De ha meggondoljuk, hogy általában a háztartások 2 százalék körüli részében van kisgyerek, akkor a 2 és 1 százalékos vásárlási arány igen magasnak tekinthető. Ez a piaci szegmens érdekes lehetőségeket rejt magában Magyarországon.
Már csak azért is, mert a kutatás során a legtöbb megkérdezett úgy nyilatkozott, azért vesz bio termelésből származó enni- vagy innivalót, mert egészségesebbnek tartja a maga számára. Második leggyakrabban említett szempont a gyerekek egészsége. Itt a magyarok tartják az Európa-rekordot, mivel a válaszadók 26 százaléka említette ezt az okot. Az európai átlag 16 százalék.
SZABAD FÖLD