Címlap

Bejelentkezés


Kétféle kenyeret esznek a magyarok

Rovat(ok):

A nagy áruházláncok részben az olcsó kenyérre építették vásárlócsalogató stratégiájukat - nem meglepő, hogy a hazai piac felét megszerezték. A lassan magukra találó pékségek régi ízekkel és minőséggel csalogatják vevőiket.

KENYÉR

- Manapság kétféleképpen lehet érvényesülni: nagyon becsületesen vagy nagyon slendrián módon - állítja Szentesi Dániel, a Nonstop sütöde vezetője. Ez a pékség ma is sok munkát igénylő, hagyományosan kovászolt kenyeret készít, A minőségnek ára van: a harminc embert foglalkoztató csömöri vállalkozás húsz év után jutott el oda, hogy az idén megnyitotta két saját üzletét.

Igaz, azok sem mind jártak jobban, akik úgy döntöttek, hogy a nagy kereskedelmi hálózatok háza táján próbálnak szerencsét. A kereskedők által diktált feltételek - az alacsony ár - miatt olyan szakmai kompromisszumokat kellett kötniük, amit nem mindenkinek vett be a gyomra. Néha szó szerint: Szentesi Dániel ismert olyan, multinak beszállító kollégát, aki rendre hozzájuk járt kenyeret venni, mert a sajátját nem bírta megenni. A mostanság bedőlő pékvállalkozások között jó néhány korábbi beszállítóról is tudnak, s ez minden bizonnyal összefügg azzal, hogy több hipermarketlánc - köztük a Tesco, az Auchan és a Cora - néhány éve ráállt a helyben sütött, saját márkás kenyérre.

Ugyanakkor a hazai piacon is megerősödőben van a hagyományos, minőségi pékáruk vevőköre, amit jelez, hogy a pékségek egyre nagyobb számban nyitnak saját üzleteket. A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adataiból kitűnik: miközben a válságban sorra húzzák le a rolót a vegyes termékkörű kisboltok - csak tavaly 3300 darab tűnt el -, soha nem látott mértékben nyílnak élelmiszer-szakboltok, ezen belül is péküzletek. Bár szakmai vélekedések szerint a KSH nyilvántartása egy kalap alá veszi a péküzleteket a látványpékségekkel, így is jelzésértékű, hogy a kiskereskedelmi recesszió közepette két év alatt 2500-ról 3900-ra nőtt az e kategóriába tartozó üzletek száma.
Varga László, a Magyar Pékszövetség elnöke szerint van is hova növekedni: a mintegy másfél ezer hazai sütöde 12-13 ezer saját boltot tudna eltartani - vélekedik az elnök a nyugati, elsősorban német nyelvterülethez tartozó országok piacait alapul véve. Ott ugyanis a pékségek forgalmuk 50-60 százalékát saját üzleteikben bonyolítják le. Igaz, ott a nagy hipermarketeknek eszükbe sem jutna, hogy "saját márkás" kenyeret süssenek.

A nagy kereskedelmi láncok itteni üzletpolitikájának egyik alapeleme volt, hogy olyan nyomott áron adják a kenyeret, amennyire csak lehet. Nálunk ugyanis az olcsó kenyér behozza a vevőt, aki utána mást is ott vesz meg - amiből bőven visszajön a kenyéren elmaradt profit.
Piaci vélekedések szerint a multik korábban is jobbára nyersanyag-, illetve beszerzési áron értékesítették alsó áras kenyerüket - sőt, időnként még ennél is olcsóbban. A beszerzés alatti áron történő értékesítéstől azonban igencsak elrettenthette őket a Penny Marketre a Mezőgazdasági Szakigazgatási Hivatal (MGSZH) által tavaly kiszabott 62 milliós büntetés. A marketingstratégia így is működött: ahogy a nagy áruházláncok a teljes hazai kiskereskedelem nagyjából felét bekebelezték, a pékszakmában úgy becsülik: mára minden második vekni is a hipermarketek sütödéjében sül ki.

A Pékszövetség célja az - fejtegeti Varga László -, hogy a kisebb pékségek idővel 3-4, a nagyobbak 15-20 saját üzlettel rendelkezzenek. Kemény dió, de az elnök bizakodó. Erre alapot ad, hogy a Magyar Fejlesztési Bank és néhány kereskedelmi partnerbank bevonásával sikerült kialakítaniuk az ágazat kisvállakozóinak finanszírozására alkalmas hitelfeltételeket. A szövetség most egy minőségi pékségekből álló üzletlánc beindításán fáradozik, illetve olyan, alternatív értékesítési formák bevezetésén, mint a külföldön bevált mobil eladói hálózat, amivel a tejesek sikerrel kísérleteznek. Igyekezetüket az is segíti, hogy a szakma már több, kifejezetten a minőségi árura építő sikertörténetről tud beszámolni.

A Lipóti pékség honlapján is hirdeti, hogy nem az olcsóságával vált ki a sütödék közül. Az eredetileg áruházláncoknak is szállító kisvállalkozás 2004-ben végleg szakított a multikkal, és 2006 januárjában indította el két saját boltját, majd a minőségi pékáruval rekordidő alatt vált regionális, majd országos üzletté.

- Mindent a multiknak köszönhetek - ironizál Tóth Péter cégtulajdonos, aki beszállítóként tapasztalta meg: jobb lesz saját lábára állnia. A 2,5 milliárd forint árbevételű cégnek már országszerte öt saját és 75 franchise üzlete van. És időközben fordult a kocka: a Lipóti pékséget több áruházlánc is megkereste partnerségi ajánlattal. Ám Tóth Péter ma már köszöni szépen, nem kér belőlük - a cég az áruházláncok nélkül is szépen épülget.


NÉPSZABADSÁG