Ötszörösére nőtt a pulykahúsfogyasztás Magyarországon az elmúlt 18 évben, mert a jobbára gyenge forint és a főként friss áruk iránti hazai kereslet élénkülése kedvező feltételeket teremtett a pulykahúsforgalom növekedéséhez. A helyzet azonban nem ennyire jó: a magyarországi pulykaállomány folyamatosan apad, miközben a tenyésztők költségei nőnek.
Tavaly három és fél millió pulykát tartottak hazánkban, 841 ezerrel kevesebbet, mint 2007-benKorábban a sertéshús fogyasztása volt jellemző a magyarokra, ám mára – részben az egészségtudatosabb étkezés eredményeként – a baromfihúsok elhódították az elsőséget. Pulykaevő nemzet lett a magyar. Húsz éve fejenként még csak másfél kilogramm pulykahúst fogyasztottunk évente, most csaknem az ötszörösét, hét kilogrammot. Ezzel Európában az első, a világon a harmadik helyen áll Magyarország az egy főre eső pulykahúsfogyasztásban, csak Izrael és az Amerikai Egyesült Államok előz meg bennünket. A belföldi pulykahús értékesítéséhez nagyban hozzájárult a külföldiek megnövekedett igénye a jó minőségű és elérhető árú magyar termékek iránt. Az exporttermékek körében az idei első fél évben tíz-tizenöt százalékos volt az áremelkedés, a belföldi piacon pedig öt-hat százalékos. A hazai pulykafeldolgozók az év második felére is biztató eredményeket várnak, a szeptembertől karácsonyig tartó „pulykaszezon” miatt.
A helyzet azonban mégsem ilyen fényes, a pulykaállomány apad, a tenyésztők költségei nőnek. A múlt év végén három és fél millió pulykát tartottak hazánkban, 841 ezerrel kevesebbet, mint 2007 végén, és 1,1 millióval kevesebbet, mint 2005-ben. A pulykatáp ára tavaly csaknem negyven százalékkal volt nagyobb, mint 2006-ban, miközben a vágópulyka felvásárlási ára mindössze 21 százalékkal emelkedett.
Az élő pulyka piaci átlagára tavaly hat százalékkal kisebb volt a tavalyelőtti átlagnál. A teljes hazai baromfi-feldolgozás tavaly 436 ezer tonnát tett ki, amiből a pulykafeldolgozás 122 ezer tonnával részesedett. Az idén várhatóan százhúszezer tonna pulykát vásárolnak fel Magyarországon.
Negatív hatások
A magyar pulykapiac több mint felét a szarvasi Gallicoop Pulykafeldolgozó Zrt. fedi le. A cég 2009 első hat hónapjában 3383 tonna feldolgozott húskészítményt értékesített, ami megegyezik a 2008-as időarányos mennyiséggel, de ezen belül enyhe átrendeződés tapasztalható a legmagasabb feldolgozottsági szintet jelentő szeletelt-csomagolt húskészítmények javára. Erdélyi István, a Gallicoop vezérigazgatója elmondta: „Az általános válság és a csökkent kiskereskedelmi eladások nem kedveznek a húsiparnak, így nekünk sem. Azonban részben a belső tartalékok mozgósításával kompenzálni tudtuk a negatív hatásokat..
AGROLINE