A megtermelt szőlőnek csak egy részére van felvásárló, ráadásul az árak igen alacsonyak.
A verpeléti Varsányi Pincészetben tanácskoztak a Szőlő-Bor Termelői Csoportok Országos Szövetségének tagjai. A megbeszélés tárgya az ágazatban kialakult válsághelyzet volt. A probléma gyökerét több tényező együtt jelenti, s ezeknek következménye, hogy a megtermelt szőlőnek csak egy részére van felvásárló, de a kialakulóban lévő árak is rendkívül alacsonyak. Több hozzászóló, köztük a házigazda Varsányi Lajos is jelezte: érzékelhetővé vált a vásárlóerő beszűkülése a piacokon.
Az is nyilvánvaló, hogy a gazdasági válság második hulláma most érkezik. A gondok a szakemberek szerint nem az idén kezdődtek, azok a tavalyi és még távolabbi évekre nyúlnak vissza, amikor is több külső felvásárló nyomott áron dolgozott, s még azon sem fizették ki a termelők jó részét. Ezek az „ingyen vett” termékek ugyanakkor megjelennek a borpiacon. Szintén érezhetőek az olcsó olasz borok tömeges behozatalának negatív következményei, s most az eddig távoli Spanyolország is be akar törni a még olcsóbb hordós boraival.
Nincs megoldva az ágazat finanszírozása sem, mert jelenleg nincs olyan bank, amelyik hajlandó lenne hitelt nyújtani borforgalmazásra vagy a szőlőtermelői tevékenységre. A feszültség egyik levezetésének a lehetősége a lepárlás támogatása.
Horváth Csaba, a Hegyközségek Nemzeti Tanácsa főtitkára válaszában jelezte: határozott stratégiára van szükség. A Bormarketing Kht.-nek például át kell értékelnie eddigi tevékenységét, s a minőségi csúcsborok menedzselése helyett megcélozni a belföldi fogyasztás élénkítését, illetve a harmadik országokba történő eladást. Vizsgálni kell a direkt értékesítés lehetőségeit is.
AGROLINE