Őrölt pörkölt típus a boltokban eladott kávé kétharmada, miközben tovább nőtt a kereslet az instant 3 in 1 iránt - mutatta ki a Nielsen kutatása.
Az előző hasonló időszakhoz képest értékben 5 százalékkal emelkedett 2008 augusztus-2009 júliusban a kávé kiskereskedelmi forgalma - állapította meg a Nielsen piackutató vállat. Ezzel a kávépiac meghaladja az évi 50 milliárd forintot, mennyiségben az értékesítés stabilan mintegy 26 ezer tonna.
A boltokban eladott mennyiség kétharmada (67%) a legnépszerűbb őrölt pörkölt kávéra jutott a legutóbbi két évben. Ugyanakkor a hazai kávépiacon az instant termékek dinamikusan fejlődtek az elmúlt időszakban. Főleg a 3 in 1 piaci pozíciója erősödött, ez most már a második legkedveltebb kávé szegmens. Piaci részesedése 2008 augusztus-2009 júliusban 18 százalékra nőtt, az előző évi 17-ről.
Az utána következő instant cappuccino mutatója - szintén mennyiségben - csökkent (6 százalékról 5-re). Az instant valódi kávé részaránya pedig változatlan (4%).
A négy legnépszerűbb kávéfajta átlagos fogyasztói ára 7-11 százalékkal emelkedett egyik évről a másikra. Egy kilogramm őrölt pörkölt kávé mennyiségi eladással súlyozott fogyasztói átlagára idén júliusban 1 704 forint, ami 7 százalékkal haladja meg a tavalyi hetedik hónapét. Ugyanakkor az instant cappuccino 11 százalékkal drágult, kilogrammonként 1 839 forintra.
A Nielsen által mért 90 élelmiszer kategória között a kávé a legnagyobb forgalmú tíz termék egyike. Megelőzi többek között az ásványvizet, gyümölcslevet, étolajat és szeletes csokoládét.
A kereskedelmi márkás kávék részaránya a mennyiségi eladásokból az idei első félév hónapjaiban 14 és 17% között mozgott. Így némileg meghaladta az élelmiszer forgalmon belül a kereskedelmi márkák átlagosan 14 százalékos, átlagos első félévi mutatóját.
A beszerzési helyeket vizsgálva megállapítható: korábban megállt a bolti forgalom koncentrációja, a legutóbbi évben viszont folytatódott. A kávé mennyiségi eladásaiból a 400 négyzetméteresnél nagyobb üzletek, 2008 augusztus-2009 júliusban 65 százalékot vittek el - négy százalékponttal többet, mint egy évvel korábban. Így a hagyományos, 400 négyzetméteres és kisebb boltok piaci pozíciója gyengült - mutatott rá a Nielsen.
MARKETINGINFO