A drágább italokat gyártók várhatóan áremeléssel tovább tudják hárítani a terheket a fogyasztókra, az olcsóbb szegmensben megpróbálják elrejteni a magasabb árakat.
A 2009 év eleji 7% után, jövő január elsejével 10%-kal nő az alkoholtermékek jövedéki adója. Az olcsóbb röviditalokat gyártó cégek várhatóan nem az árak emelésével, hanem az üvegek térfogatának csökkentésével, és az italok alkoholtartalmának mérséklésével fogják a terheket a fogyasztókra hárítani. A ma még 40 fokos termékek jövőre mindössze 37-38 fokosak lehetnek - írja a Napi Gazdaság.
Az ágazat forgalmának többségét adó magas hozzáadott értékű "minőségi piák" ugyanakkor még elbírják a jövedéki adó emelését, és a gyártók nagy forgalomeséssel sem számolnak.
A söripar is megszenvedi a jövedéki adó emelést. A Magyar Sörgyártók Szövetsége nem tartja kizártnak, hogy az idei évben akár 10%-kal is zuhanhat a fogyasztás Magyarországon, és a fogyasztás 2010-ben tovább eshet.
A folyamatos adóemelés helyett célravezetőbb lenne a Vám- és Pénzügyőrség fokozottabb ellenőrzési tevékenysége, mivel így lehet igazán hatékonyan visszaszorítani a feketeimportot és növelni a hazai eladások forgalmát, az adóemelések azonban épp ellentétes hatást váltanak ki a piacon - panaszkodnak a szeszgyártók.
SZABADFÖLD