Rohanó világunk az oka mindennek. A kávéivás elvesztette szeánsz-jellegét, a nyers és erős kávék helyett szirupos megoldások tűntek fel. Nézzük, mit kínál az instant kávék piaca.
Kávé, ha instant
Kávédarálás az ABC-ben, friss kávéillat a kotyogóból, erős kávézacc a csészénk alján. Mindez már múltunk része. Ne csodálkozzunk, ha a tápszeren felnőtt generáció műkrumplipüréje mellé kávéport választ. De ne legyünk igazságtalanok, a számos por közül talán az instant kávé a legkevésbé „robotétel”. Az instant kávé erős kávéfőzetből készülő, szilárd kivonat. A pörkölt kávészemeket megőrlik, és tömény szirupot készítenek belőle. A vizet vákuummal távolítják el belőle, szárítják, majd újraízesítik. Az eljárást a huszadik század elején kezdték el alkalmazni.
Az instant kávék jellemzője nemcsak a könnyű és gyors elkészíthetőség, de a kedvező élettani hatás is. Az instant és papírfilterrel átszűrt kávéból kiszűrődnek a szív- és érrendszerre veszélyes vegyületek.
Az instant kávéban adalékanyag nincs, a kapucsínóporokba, ízesített kávéital porokba azonban savót és stabilizátorokat tesznek. Ha a vesekövünk miatt aggódunk, akkor sincs félnivalónk az instant kávéktól. Nógrádi Katalin dietetikus szakértőnk szerint az oldható kávépor oxálsav-tartalma nem vészes (15mg/100g), ezért a porokból bátran iható ésszerű mennyiség.
A kávé kis mennyiségben kedvezően hat szervezetünkre. A koffein azon túl, hogy élénkít, az anyagcserét is gyorsítja. Persze zaklatott időszakunkban vigyázzunk a kávéivással! A túlzásba vitt kávéfogyasztás káros is lehet, hatása egyéntől függ. A kávéban lévő kalóriamennyiség csak akkor emelkedik, ha sok tejet öntünk hozzá és sok cukrot dobálunk bele.
A koffeinmentes kávé a koffein kioldásával vagy pótkávéból készül. A pótkávét különböző növényekből, cikóriából, malátából, rozsból, cukorrépából gyártják és általában egészségesek. Ha elsőre ódzkodunk is az ultraegészségestől, kezdhetjük azzal, hogy a kávénkat pótkávéval hígítjuk fel. A pótkávé semennyi, míg a koffeinmentesek előírás szerint 0,1 százaléknyi koffeint tartalmaznak. (A magyarországi előírások szerint ez az érték valamivel kevesebb.)
A 3in1 évtizede
Az instant kávékat három osztályba sorolhatjuk: léteznek a tradicionális kávékeverékek (nes termékek), a 3in1 formátumú kávék, illetve a kapucsínó porok. Felmérések szerint, míg a tradicionális instant kávék fogyasztói rétege stabil, addig az elmúlt években hatalmas diadalútat járt be a 3in1 instant kávépor. A fogyasztás több mint hetven százalékkal nőtt. A vásárlási görbe csak az elmúlt két évben stagnál, azóta a vásárlók harminc százaléka mondható stabil 3in1 fogyasztónak. A felméréseket végző Gfk kutatóintézet munkatársai elmondták, hogy a magyarországi bevezetés volt a régió piaci tesztje. Első lépésben főleg a fiatal városlakók körében arattak nagy sikert a 3in1 porok és változataik. A kiemelkedő siker magával hozta, hogy a kapucsínoporokból kevesebb fogyott.
A 3in1 termékek piacát negyven százalékban a Nestlé termékei uralják. A fogyasztói tortából harminc százalék a sajátmárkás termékeké, a maradék harminc pedig a többi márka között (Tchibo, Douwe Egberts, La festa) oszlik el. Érdekes, hogy míg a nes és a sajátmárkák vásárlói márkahűek, addig a köztes csoportba tartozó termékek fogyasztói egyáltalán nem azok. Ők legtöbbször az akciók miatt vásárolják a termékeket és egy márka mellett csak az akció ideje alatt tartanak ki. Felmérések szerint koffeinmentes kávét csak kevesen vásárolnak.
Kínálat
A fogyasztók több mint a felének számít, hogy mennyiért veszi meg a napi kávéját. Felsőkategóriás termékeket csak a tíz százalékuk vásárol. Általánosságban elmondható, hogy a vásárlók nagy része promóció-érzékeny. Az akciók olyan nagy erővel bírnak, hogy rövid távú hatásuk igen erősen érződik a kávépiacon. Ez elsősorban nem márkavezető termékek körében jellemző. Szakértőnk szerint, míg a piac elbírja, kávéfronton áremelés várható.
Míg a fiatalok az instant kávékat, az idősebb generáció a pörkölt kávét részesíti előnyben. Vásárláskor mindig figyeljünk arra, hogy a csomagoláson a minőséget megőrző dátum illetve a származási hely fel legyen tüntetve. Ha túl sok ideig tároljuk a kávéport, akkor először a nedvességtartalom csapódik ki, a granulátum összeáll, csomósodik, és többé nem oldódik fel - tudtuk meg dr Gombos Zoltán, Fejér megyei főállatorvostól. Ha már felbontáskor romlott az áru, első lépésként mindig a boltba vigyük vissza. Hatósági eljárás csak hivatalos szerv mintavétele után kezdeményezhető. Tradicionális instant kávékból száz grammos üveges kiszerelésű Nescafe, Douwe Egberts, Ricore árai ezer forint körül vannak. A koffeinmentes kávék kétszáz grammjához alig ennek feléért juthatunk hozzá.
A 3in1 formátumú kávék között rengeteg variáns létezik. A kávé erőssége, az íz, a kávé habjának mennyisége szerint. A piacot „uraló” Nescafe termékei nem drágábbak szolidabb versenytársainál. Különbség köztük az egyes márkákra jellemző aroma és buké. Ebben a kategóriában talán az egyik legdrágább a Jacobs Milka páros alkotta Milka kapucsínó – ára a sima 3in1 por duplája is lehet. Elkötelezett kóstolóink szerint az íz miatt megéri. A sajátmárkás termékek árai messze elmaradnak a legolcsóbb márka termékeinek árszintjétől is. Egy csomag kapucsíno por ára a Tescóban száz és kétszáz forint között van.
ORIGO-FOGYASZTOK